Folkehelse og livsmestring
Dette emnet gir studentene innsikt i hvordan man kan fremme helhetlig helse og livsmestring gjennom en tverrfaglig tilnærming, med fokus på profesjonell utvikling og kritisk refleksjon.
Studiested
Tynset studie- og høgskolesenter/nettbasert
Varighet
1 semester
Studiepoeng
7,5
Organisering
Deltid og samlingsbasert
Søknadsfrist
- februar 2024
Oppstart
5. mars 2024
Du vil få en utvidet forståelse i de sentrale begrepene folkehelse og livsmestring
Undervisningen er tverrfaglig og er med på å skape rammene for lærerens undervisningspraksis og skoleutvikling
Kombiner jobb, privatliv og utdanning
Folkehelse og livsmestring
Bakgrunn for studiet
Gjennom fagfornyelsen og nye læreplaner vil opplæringen ha et enda tydeligere fokus på komplekse kompetanser som samarbeid, problemløsning, kreativitet og kritisk tenkning. Dette vil sette elevene i bedre stand til å møte et mer komplekst framtidig arbeidsliv (Regional plan for kompetanse og arbeidskrav i Hedmark 2019 –2030).
Grunnlaget for emnet Folkehelse og livsmestring bygger på LK20:
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige valgt. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet.»
Studiets oppbygging og innhold
Dette emnet fra Universitetet i Innlandet gir studentene et helhetlig perspektiv på hvordan man kan fremme psykisk og fysisk helse både på individ- og samfunnsnivå. Temaene det undervises i er varierte, men de er alle knyttet til et felles mål: å gi innsikt i det å leve et helhetlig, balansert og meningsfylt liv. Forelesninger vil ta for seg ulike aspekter av menneskers psykiske, fysiske og sosiale velvære.
Emnet gir en utvidet forståelse av begrepene folkehelse og livsmestring. Undervisningen er tverrfaglig og er med på å skape rammene for lærerens undervisningspraksis og skoleutvikling. Det blir lagt vekt på lærerens profesjonelle utvikling, etikk og kritisk vurdering av tematikken.
Målgruppe
Lærere, skoleledere, helsesykepleiere, sosiallærere og andre tilsatte på barne- og ungdomstrinnet.
Hvem underviser i dette emnet?
Ann-Cathrin Faldet er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Innlandet. Hennes forskningsfelt er ungdom og atferd som utfordrer, risiko- og beskyttelsesfaktorer, og hennes teoretiske forankring er knyttet til det sosiokulturelle teori- og aktørperspektivet (agency perspective). Hun forsker for tiden på hvordan unge voksne som har utøvd vold i ungdomsårene ser på sin egen skolehistorie.
Harald N. Løken er førsteamanuensis i Religion, livssyn og etikk ved Universitetet i Innlandet og har vært ansatt ved universitetet i vel 25 år. Løken har særlig vært opptatt av verdispørsmål i barnehage og skole. Han har en doktorgrad i etikk og har undervist barnehage- og lærerstudenter innenfor områdene filosofi, livssynskunnskap og etikk.
Wenche Fjeld er førstelektor ved Universitetet i Innlandet med fordypning i spesialpedagogikk og sexologi. Hun har utviklet kartleggingsverktøyene KroppKunn og SexKunn, og er medforfatter i «Den lille kjæresteboka» utgitt av Likestillingssentret på Hamar. Fjeld har en II stilling på OsloMet hvor hun underviser i videreutdanninger innen seksuell helse. Hennes prosjekt er å innlemme helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene.
Geir Kirkerud er universitetslektor i kroppsøving og motorisk utvikling og læring. Med 20 års erfaring fra undervisningssektoren vektlegger han en praksisnær tilnærming til FoU med særlig fokus på lek, fysisk aktivitet og kroppslig læring.
Cathrine V. Felix er førsteamanuensis ved Universitetet i Innlandet med doktorgrad i filosofi. Hun har 15 års erfaring med forskning og undervisning i universitets- og høgskolesektoren, og er redaktør for Norsk filosofisk tidsskrift. Hun har publisert om f.eks. kunstig intelligens, digitale relasjoner, vennskap og kunnskap. Hun brenner for folkehelse og livsmestring og kombinerer fag med personlig erfaring fra friluftsliv og fysisk aktivitet.
Arbeids- og undervisningsformer
- Nettbaserte og fysiske samlinger
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium og arbeidskrav
- Refleksjonsnotater
- Veiledning
- Bruk av læringsplattformen Canvas
- Bruk av andre digitale verktøy i undervisning og studentenes læringsarbeid
Praktisk informasjon
Samlingene finner sted på følgende tidspunkt:
- 5. mars, fysisk oppstartsamling på Tynset kl. 09.00-15.00 (avhenger av antall påmeldte)
- 19. mars, digital samling, kl. 12.00-15.00.
- 2. april, digital samling, kl. 12.00-15.00.
- 9. april, digital samling, kl. 12.00-15.00.
- 23. april, digital samling, kl. 09.00-15.00.
Eksamen 6-8. mai.
Med forbehold om endringer
Her finner du mer praktisk informasjon om det å være student ved Tynset studie- og høgskolesenter.
Studiet har ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse på tilsvarende nivå.
Ved oversøkning vil søkere fra Nord-Østerdalen og Glåmdalsregionen prioriteres.